Главная  >  Наука   >  История   >  История России   >  История России в документах


О том же святаго и равноапостольного великого князя Владимера киевского и всея Русии, тамо бо во своем царском завещании и законоположении написа сице. Гл. 63

11 октября 2007, 39

Во имя Отца и Сына и святаго Духа. Се яз князь Владимер, нареченный во святом крещении Василей, сын Святославличь, внук Игорев и блаженныя княгини Ольги, принял есмь святое крещение от греческого царя Констентина и от Фотея патриярха царяградскаго, и приях от него первого митрополита Михаилу Киеву, иже крести всю русскую землю святым крещением. Потом многим летом минувшим создах церковь соборну святыя Богородица десятинную и дах ей десетину изо всего княжения своего, такоже и по всей земли Руской. И со княжения своего княжя суда дах десятую векшу, а ис торгу десятую неделю, а из домов на всякое лето от всякого стада и от всякого живота чюдному Спасу и чюдной Богородицы. Потом разсмотревши греческий намоканон и обретех в нем написано, тоже не подобает судов и тяж князю судити, ни бояром его, ни тиуном его; и яз згадал с своими детьми и со всеми князи, и со всеми бояры: дал есми те суды церквам божиим и отцу своему митрополиту, и всем епископом во всей руской земли, и по сем ненадобе вступатися ни детем моим, ни внучатам, ни всему роду моему до века ни в люди церковныя, ни во все суды их; то все дал есми церкви божий. И по всем градом, и по погостом, и по слободам, и по всей земли, где ни суть хрестьяне, своим бояром и тиуном приказываю судов церковных не судити и наших судов без судей митрополичих не судити десятины для. А се суды церковнии: роспуски и смилное заставание, пошибание, умычки, пролежу мужем и женою о животех, и во племени и в сватовстве поимутся, ведовство, потворы, чародейство, волвование, зелейничество, урекание три бляднею и зелий, и ереичеством, зубояж или сын отца биет, или матерь дщерь биет, ли сноха свекровь, или кто уречется скверными словесы и прилагая отца или матерь, или сестры, или дети, или племя тяжутся о задницы, церковная татба, мертвецов волочат, крест посекут или на стенах трески емлют и с креста, или скот, или птица, или псы без великия нужда введет в церковь, или ино что неподобно церкви содеет; или два друга иметася бити: единого жена другого имет за лоно и роздавит или кого застанут с четвероножною, или кто под овином молится, или во ржи, или под рощением, или у воды; или девка дитя повержет, те все суды церквам божиим даны суть преже нас по законом и по правилом святых отец крестьянскими цари и князи во всех крестьянских людех. И царю, и князю, и бояром, и судиям в те суды нельзе вступатися, и яз такоже то все дал есмь по первых царей уряжению и по вселенских святитель, великих князю, и бояром, и судиям не прощено есть от закона божия вступатися в те суды. Аще же кто преобидит сии устав, таковым непрощеным быти от закона божия: и грех и горе собе наследуют. И своим тиуном приказываю судов церковных не обидити, и с судов градцких давати девять частей князю, а десятую часть святей церкви и отцу нашему митрополиту. Се же убо искони поручено богом им святителем и епископьям их, городцкия и торговыя всякие, и мерила, и спуды, и весы, и ставила. От бога тако искони уставлено есть, и митрополиту блюсти без пакости все то подобает; за все бо то воздати ему слово в день суда великого, якоже и о душах человеческих. А се люди церковныя предани митрополиту по правилом: игумен, игумения, поп, дьякон, попадья, дияконица, и дети их, и кто в клиросе, чернец, черница, проскурница, понамарь, прощеник, баба, вдовица, задушный человек, прикладен, стороник, слепец, хромец, монастыреве больницы, пустынницы, странноприимцы, и кто порты чернеческия свержет, те люди церковныя богадельныя. Митрополит ведает промеж ими суды или обида которая, то общий суд и присуд, и пересуд на полы. Аще кто преступит сия правила, якоже есмь управил по святых отец правилом и первых православных Царей управлению, кто имать преступати правила сия, или дети мои, или внуцы мои, или правнуцы, или князи, или бояре и в котором граде наместник, или судия, или тиун, а имут обидити чмы церковныя или отымати, да будут прокляти в сии век и в будущий от седми соборов святых отец вселенских. И того ради ecu православнии цари гречестии и рустии боятся от бога осужения и от святых апостол и святых отец седми соборов, и поместных, и особь сущих, святых, страшная и грозная и великия предиреченныя заповеди и клятвы. Тамо они святии отцы соборне согласиша и святым Духом запечатлеша: аще кий царь и князь или в каком сану ни буди судит святительский суд или восхитит, или возмет что от святых церквей, или от святых монастырей, возложенных богови в наследие благ вечных от недвижимых вещей, таковии по божественным правилом от бога, аки святотатцы осуждаются, а от святых отец под вечною клятвою да суть.

Русская Цивилизация
Читайте также:



©  Фонд "Русская Цивилизация", 2004 | Контакты