Главная  >  Политика   >  Закон и право   >  Памятники русского права   >  Памятники права IX - XIV века


Сокращенная Русская Правда (по Толстовскому списку второй половины XVII в.)

11 октября 2007, 57

Сокращенная редакция Русской Правды появляется в середине XV века из переработанной Пространной редакции.

     Русская Правда - древнейший памятник славянского права. Русская Правда сохранилась в большом количестве (свыше 110) списков XIII–XVIII вв. Большинство списков относятся к XV - XVI вв. Древнейшим из них является Синодальный (название происходит от Синодальной библиотеки, где этот список хранился), датируемый ок. 1282 г.; Троицкий список (из Троице-Сергиева), близкий по тексту к Синодальному, относится ко второй половине XVI в. Все списки распадаются на три основные редакции: 1) Краткую, 2) Пространную и 3) Сокращенную.

      Во всех своих редакциях и списках это документ большого исторического значения. На протяжении нескольких веков Русская Правда служила основным руководством при судебных разбирательствах. В том или ином виде она вошла в состав или послужила одним из источников позднейших судных грамот: Псковской судной грамоты, Двинской уставной грамоты, Судебника Казимира 1468 г., Судебников 1497 и 1550 гг., даже некоторых статей Соборного Уложения 1649 г. Долгое применение Русской Правды в судебных делах объясняет появление таких видов пространной редакции Русской Правды, которые подвергались переделкам и дополнениям еще в XIV-XVI вв.

      Настоящий электронный текст полностью основан на издании М.Н.Тихомирова: М.Н.Тихомиров. Пособие для изучения Русской Правды. М.: Издание Московского университета, 1953.

      Хотя текст приведен без перевода на современный русский язык, уже в печатном издании М.Н.Тихомирова была проведена некоторая корректировка орфографии для удобства восприятия. В данном электронном тексте дополнительно произведена замена "ять" на "е", хотя это и не вполне корректно (глухой звук "ъ" часто употреблялся в середине слов, где позже находим "о". На месте "ять" в некоторых русских говорах звучало "и" (и обратно)). Следует также помнить, что в рукописях "оу" обозначало "у" (поэтому слово "оулица" произносится, как улица, а не оулица). В остальном орфография издания М.Н.Тихомирова сохранена.

      Сокращенная редакция появляется в середине XV века из переработанной Пространной редакции.

     

     

      Правда рускаа

      1. Аще уб(ь)ет муж мужа, то мстити брату брата, любо отцу, любо сыну; оже ли не будет кто его мстя, то положити за голову 80 гривен, любо разсудити по муже смотря.

     

      О мужи кроваве

      2. Аще приидет кровавъ муж на двор или синь, то видока ему не искати, но платити ему продажа за безчестие, каков будет; аще не будет на нем знамения, то привести ему видок, слово противу слова.

      3. Аще ж ударит мечем или ножем, а не на смерть, то князю вины 9 гривен, а исцу за рану судят..

      4. Аще ударит на смерть жердию или попехнет, а знамения нетъ, а видок будет, аще будет болярин или людин или варягъ, крещения не имея, то по их пути платити безчестие; аще видока не будетъ, ити имъ на жребии, а виноватыи в продаже, во что обложат.

     

      О разбоинице

      5. Будет стал на разбои, то разбоиника люди на платят, то выдадят его всего со женою и з детми на разграбление.

      6. Аще кто не вложится в дикую веру, тому людие не помогают, но сам платитъ.

     

      О поклепнеи вере

      7. Аще будет на кого поклепъ, а не будет послух 7, то ж выведут веру, любо варягъ или инъ. А по костех и по мертвеце не платити веры, аже имени не ведаютъ, ни знаютъ его.

     

      О вседении на чуж конь

      8. Аще кто сядет на чуж конь, не прошав, то за то 3 гривны

      9. Аще кто поимается за кон(ь), или за портъ, или скотину и наречет: «се мое», но поиди на свод, где еси взял, а что съ ним погибло, то платити.

      10. Аще коневыи тать, выдати его князю на потокъ, а клетныи тать, то 3 гривны платити ему.

     

      О купли

      11. Асще что будет татебно купил в торгу, кон(ь), или портъ, или скотину, то выведет свободна мужа два или мытника; аще начнет не знати, у кого купил, то ити по нем темъ видоком на роту, а исцу свое лицем взяти.

     

      О своде

      12. А свода ись своего города в чужу землю нет.

     

      О убитии татя

      13. Аще yбиет кого у клети или у которои татбы, то убити во пса место, аже его до света удержит, то вести его на княжь двор, а буди люди видели связана, а убиют, то платити 12 гривенъ.

      14. Аже ли крадет кто скот в хлеве или клеть, аже еди(нъ) кралъ, то платити ему 3 гривны и 30 кун, а буди их много, то всем платити по 3 гривны и по 30 кун.

     

      О уроцех скоту

      15. Аще крадет скот, за лошади 60 кун, за вол гривна, за корову 40 кунъ, за лонщину полгривны, за теля, за свинию 5 кун.

      16. Аже будут холопи тати, то суд княжь, их же князь обиду платитъ исцу.

     

      О поклажеи

      17. Аще кто поклажее кладет у кого, тому послуха нет, но оже почнет болшим клепати, тому ити роте, у кого лежал товар.

     

      О резе

      18. Аще кто дает куны в резы или жито в присопъ, то послуси ему ставити; как ся рядил, так ему и имати.

     

      О потоплении купца

      19. Аще которыи купец где любо с чужими кунами истопится или рать возмет, или огнь, то не насилити ему, ни продати его; аже ли пропиется, то воля тому, чьи куны, ждут или продадут, своя им воля.

     

      О долзе

      20. Аще кто многим долженъ будет, а приидет гость изъ ыного града или чужеземець, не ведая запустит за него товар, и не хочет гостю дати кун, а первии должники начнут ему запинати, тогда вести его на торгъ и продати и дати преже иноземцу, а домашним, что ся останет и не поделят; аще за ним будут княжи куны, то княжи куны преже имати, а прочее в делъ; и кто много реза имал, тому не имати кун.

     

      О бороде

      21. А кто порвет бороду, а возмет знамение, и станут видоки, то 12 гривенъ продажи; аже без людеи, в поклепе, нету продажи.

     

      О зубе

      22. А зуб выб(ь)ют, кровь у него видят во рте, а людие вылезут, то12 гривенъ продажи, а за зубъ гривна.

     

      О бобре и разламании борти

      23. А кто украдет бобръ или сеть, или разломаетъ борть, или кто посечет древо на меже, то по верви искати татя в себе, а платити 12 гривенъ продажи.

     

      О посечении борти

      24. Аще борть посечет кто, 3 гривны продажи, а за дерево полгривны.

      25. Аже пчелы выдерет, 3 гривны же.

     

      О перевесе

      26. Аще кто потнет вервь перевесную, 3 гривны продажи, а господину за вервь гривна.

      27. А украдет кто из ловли ястреб или сокол, продажи 3 гривны, а господину гривна; за голуб 9 кун, за утя, за гус, за жаравль и за лебед 30 кунъ, а за возъ дровъ 2 ногаты.

     

      О гумне

      28. Аще кто зазжет гумно, то на поток и на грабеж дом его, а первее пагуба исплативше; а кто двор зазжет, тако же, а в проце князю поточити и.

      29. Аще кто, пакости дея, любо конь зарежет, или скотину, продажи 12 гривен, а за пагубу господину урокъ платити.

     

      О послусехъ

      30. Тяжи все судити послухи свободными; будет послух холоп, то холопу на правду не стати, но оже хочет истець.

     

      О жене

      31. Аще кто убиет жену, темъ же судом судити, яко же и мужа; аже будет виноватъ, то пол веры, 20 гривен.

      32. А в холопе и въ робе веры нетъ, но оже без вины убиет, то за холоп урокъ платити, или за рабу, а князю 12 гривен продажи.

     

      О заднице боярстеи

      33. Аще в боярехъ или во дружене, за князя задница не идет; оже не будет ни сынов, а дщери возмут.

      34. Аще ли кто умирая, а разделит дом свои детем, на том же стояти; безрядну ли паки умрет, то всем детемъ, а на самого часть дати души.

      35. Аже ли жена сядет по мужи, то дати на ню часть, а что на ню муж возложит, тому есть госпожа, а задница еи мужня не надобе; будут ли дети, то что первые жены, то возмут дети матери своеи, любо си на жену будет возложилъ, обаче матере своея и то возмут.

      36. Аже ли будет сестра въ дому, то задницы еи не имати, но отдадут ю братья за муж, како си могут.

      37. Аже будут робии дети у мужа, то задница им не имати, но свобода им с матерею.

      38. Аже ли будут дети малы в дому, а не дюжи сами собою печаловати, а мати их поидет за муж, то кто им ближнии будет, тому дадут на руце з домом донележе возмогут, а товаръ дати пред людми; а что изрезит товаром темъ или пригостит, то ему, а истовыи товар имъ; аже ли от челеди плодъ или от скота, то все поимати лицем, а что ростерял, то ему платити.

      39. Аще ж(е) отчим приимет дети со задницею, то тако же есть ряд. А двор всяко меншему сынови.

     

      О холопьстве

      40. Холопьство обилное трое: аж(е) кто купит, хотя до полугривны, а послухи поставит, а ногату дастъ пред самим холопом.

      41. А другое холопство: аж поимет рабу без ряду; поимет ли с рядом, на том и стоит.

      42. А третие холопство: тиунство без ряду или привяжет ключь к себе без ряду, а с рядою, на чем ся рядил, на томъ и стоит.

      43. А в даче, ни по хлебе не холоп; отидет не виноват есть.

      44. Аж(е) холоп бежит, заповедает его господинъ, аж(е) слышавъ кто, или зная, или ведая дастъ ему хлеба, или путь укажет, то платити ему за холопа 5 гривен, а за рабу 6.

      45. Аже переиметь чуж холоп и подастъ весть господину его, то переима ему гривна; а не ублюдет холопа, то платити ему 4 гривны, а за рабу 5 гривен.

      46. А кто самъ сведает своего холопа въ чьем городе, а посадник любо не ведал, то поведати ему и пояти от него отрокъ и шедше увязати егои дати ему вяжчего 10 кун, а переима нету; аже ли за ним гоня застрелит, то себе ему беда, а не платити в том ничего.

      47. Аще ли кто не ведая, чуж холоп сретит и повести деет, или держит у себя, а отидет от него, то ити ему роте, яко не ведал есмь, что холоп и бегает, а платеж(а) ему в том нету.

      48. А где холоп куны вложит, а он буди не ведая дал, то господину выкупати, а ведая дал, кун лишится.

      49. А кто пустит холоп в торгъ, а одолжает, то выкупати господину его или лишитися его.

      50. А кто купит, не ведая, чуж(ь) холоп, то первому господину холоп, а оному куны имати, ходивше роте, яко не ведая купил есмь.

      51. А чии холоп побежит, а возмет что у соседъ, то платити господину чии холоп; аще ли с ним свободнии крали или хоронили, то те князю в продажу.

     

Русская Цивилизация
Читайте также:



 
©  Фонд "Русская Цивилизация", 2004 | Контакты